Z nauką do ludzi

Noc Naukowców FUSION NIGHT odbyła się w Olsztynie 28 września br. już po raz piąty!

W korelacji do wydarzenia europejskiego organizowanego rokrocznie w ostatni piątek września – wraz z badaczami z IRZiBŻ promowaliśmy naukę, odkrycia i osiągnięcia badawcze w miejscu tym razem nieoczywistym – w pasażach Galerii Warmińskiej. Oddział PAN w Olsztynie w Białymstoku był partnerem przedsięwzięcia trzeci rok z rzędu.

DSC00798 DSC00876
DSC00883 DSC00959

Wraz z naukowcami niestrudzenie przez ponad 10 godzin pomagaliśmy odwiedzającym nas uczestnikom samodzielnie „dotknąć” frapujących zagadnień naukowych. Badacze oddali w ręce dzieci, młodzieży i dorosłych poważny sprzęt laboratoryjny, by wraz z nimi móc dzielić się radością płynącą ze zdobywania wiedzy, doświadczania, stawiania pytań i znajdowania odpowiedzi.

DSC00969 DSC00788

Pokazy, warsztaty i interaktywne eksperymenty pozwoliły małym i dużym gościom Nocy Naukowców zrozumieć, jakie procesy biologiczno-chemiczne zachodzą wciąż wokół nas, m.in. jak fermentują produkty spożywcze, gdzie znaleźć przeciwutleniacze i na czym polega ich rola w organizmie, jak wygląda pod mikroskopem wędrówka leukocytów do miejsca infekcji, dlaczego i jak należy myć ręce. Oprócz tego zbudować można było samodzielnie żelkowy model DNA, wykonać pluszowe bakterie i zabrać je do domu, własnoręcznie zrobić kosmetyk, sprawdzając przy tym, czym są liofilizaty, a także popracować chwilę w kryminalistycznym laboratorium daktyloskopowym, badając odciski palców.

DSC00918 DSC00920

Dzięki zaproszonym naukowcom z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN można było zgłębić temat odkrycia fal grawitacyjnych, zaś pokazy Centrum Nauki Kopernik uzmysławiały, że fizyka otacza nas wszędzie. Uczestnicy doświadczyli, że dźwięk jest falą, dowiedzieli się, jak działa grawitacja i ciśnienie, uzmysłowili sobie, jak cienka jest powłoka atmosfery otaczająca nasz glob.

Partnerzy Nocy Naukowców: Bank Żywności w Olsztynie, Wojewódzka Biblioteka Publiczna, EIT Food, Instytut Rybactwa Śródlądowego, Nadleśnictwo Olsztynek również zadbali o to, aby każdy, kto przybył do Galerii Warmińskiej tego dnia, dzięki oryginalnie spędzonemu czasowi, nie mógł się nudzić w to piątkowe popołudnie!

Więcej inforamcji można znaleźć: